tirsdag den 17. juli 2012

Ferie i Frankrig.

Vi har lige været på ferie i Frankrig, nærmere betegnet i Normandiet. Vi kørte selv og havde Figaro med.

Køreturen derned var bestemt ikke særlig god, vi holdte i kø flere steder, et sted bevægede vi os 800m på 2½ time. Heldigvis havde vi stadig kaffe på kanden og sandwich. Da vi langt om længe endelig nåede vores overnatningssted, så det bestemt ikke ud, som på det billede vi bestilte efter, men vi skulle jo bare sove. Lørdag morgen fortsatte vi mod Frankrig og nye køer. Endelig kl.17.00 kom vi det sted hvor vi skulle være.
Vejret var bestemt ikke det bedste. Godt nok havde vi ikke bestilt badeferie - for så tager man ikke hund med - men bare lidt sol havde været ønskværdigt. Det første jeg måtte købe var gummistøvler. Som man kan se på billedet, blæser det kraftigt - nogen var selvfølgelig glade for det!!!!!
Det er de flotteste strande, der blev ryddet op hver aften, men som man kan se, var de ganske tomme. Selv ismanden på stranden lukkede butikken og gik hjem.
Figaro nød at få lov at løbe løs. Hver morgen kl. 07.00 gik vi en lang tur på stranden, vi mødte ikke en eneste udover et par galopheste, der var ude og træne.
Vi har været i Normandiet før og viste godt, at høj solskin ikke er det man finder her, så vi havde hjemmefra planlagt en masse vi skulle se.
Mandag tog vi turen langs D-Dag strandene. Sword beach, Juno Beach, Gold beach og Omaha beach. Det var her at de blodigste slag i 2. verdenskrig fandt sted den 6. juni 1944. 275.000 dræbte på få måneder. Der er en vingesus af ærefrygt på det sted. Lige meget hvor man går, tænker man på, at her lå der lig af unge soldater alle vegne. Der står et sted "I dag hvisker vinden om de unge døde fra D- Dag" bunkerne ligger stadig i vandet!
Der ligger kranse på en stor statue.
Da vi nåede til Omaha beach hvor den amerikanske kirkegård ligger, kunne vi ikke komme ind og se den - man måtte ikke komme ind med hund!
En bunker på Gold beach.
Ovenpå dagen med D-Dag trænger man til noget lidt mere fornøjeligt og vi tog til Honfleur. Vi har været der før, men man bliver alligevel overrasket over hvor mange og flotte blomster der er, alle vegne. Og lidt sjove huse.

Selvfølgelig skulle der også oses - her er vi i en af de utallige skobutikker vi besøgte. Figaro er en trofast hjælper - jeg fik dog ikke købt noget, syntes ikke vejret indbød til sandaler!
Onsdag var vi i Rouen. ja det vil sige - vi var næsten i Paris!!!!! Vi overså en af kørsel og lige pludselig stod der "Paris 15km" UPS! Jeg vil rigtig gerne til Paris igen, men det skal ikke være i bil og med hund, så vi fik vendt bilen og kørte til Rouen - som dog også er kæmpe stor. Billedet til venstre er det sted hvor Jeanne d`Arc er brændt på bålet af englænderne i 1431. Så nu har jeg set både hvor hun blev født - i Orleans - og hvor hun er brændt! jeg har været i Orleans for mange år siden, da min moster boede i Frankrig!
Når man er i Normandiet må man se Mont-Sant-Michel (jeg så det ikke første gang) og det var også en tur på 200km hver vej! Man formoder at det er fra 709. Der lå i hvert fald et kloster på stedet - steder bliver hvert år besøgt af 3-4 mill - hvorfor den ene mill. var der lige den dag vi var der, ved jeg ikke. Man kan køre fra p. pladsen derover i bus, men uden hund, så vi gik. det var der også mange andre end os der gjorde. Det tog ca. ½ time. Når man når selve stedet er "vejene" meget smalle og jeg måtte holde Figaro tæt ind til mig - det må ha´ været et helvede for ham, for man gik som sild i en tønde, men han klarede det flot! vi var heldige med vejret, for regnen stoppede lige som vi steg ud af bilen.
Fredag ville vi ikke på langtur, da vi skulle hjem om lørdagen, så vi tog bare ind til byen (der lå 2km. væk) og hvor heldig har man lov at være - der var marked i Deauville. Jeg elsker at ose rundt og se hvad der er af specielle ting og sager. Jeg havde dog overset, at det var den 13. juli og franskmændende begynder at fejre B.Dag - der blev "knaldet" krudt af og det er ikke Figaros kop the, så hjem med ham og ind til byen igen.
Lørdag morgen tog vi hjem igen og det var noget nemmere at komme hjem, ingen køer!