lørdag den 8. oktober 2011

Redningsfonden!

Jeg har i lang tid - "passet" redningsfonden. Noget jeg holder rigtig meget af.
Jeg ved godt, at mange mener det er synd for hunden og hvordan kan man "gå af med den" - når man nu har haft denne her hund i lang tid?
Jeg mener at de mennesker skal have ros - de tænker på hunden og ikke så meget på dem selv. Jeg har haft mange i telefoner der har grædt, fordi de var nødt til, at finde et nyt hjem til deres hund.
Der kan opstå ting i livet der gør, at man ikke mere kan tilbyde hunden det, den fortjener! Især border collien har brug for et hjem, hvor man er aktiv med den. Den egner sig ikke som sofahund.
Mange får - desværre - også købt en sød lille hvalp, som så viser sig, at have så meget krudt i måsen, at det er ved at tage pippet fra ejeren.
Man skal tænke sig godt om, inden man køber en border collie - den skal i hvert fald ikke købes, fordi den ser sød ud! For den bliver ikke ved at være sød, hvis man ikke aktivere den. En border collie, er IKKE en nybegynder hund! Jo! hvis man er i hænderne på gode trænere og gode trænings venner og har sat sig ind i - hvad man får!
Lige nu er jeg i den situation - hvor jeg skal omplacere en af Strauss hvalpe - Meeko. Jeg har ikke haft ret meget kontakt til Meekos ejere - desværre - for jeg tror jeg kunne ha` hjulpet dem ud af den situation de står i nu. Eller også så kender jeg i hvert fald nogen - der kunne ha´ hjulpet.
Han kan ikke lide andre hanner - jeg har nu aldrig haft en hanhund der har elsker andre hanner, hvis de ikke kendte dem i forvejen. Der har ikke været den stor hjælp på trænings pladsen - de har fået lov til, at gå om bag ved, så han ikke kunne se de andre (måske ikke lige løsningen)  - hvilke så har betydet, at man ikke mere har gået til træning med ham - hvad så heller ikke har hjulpet på problemet!
Da jeg i sagens natur kender både Meekos far og mor rigtig godt, ved jeg at zonen for andre hunde er lang! For Strauss vedkomne, kunne de sagtens være tæt på - i en trænings situation, fælles dæk og sit har aldrig været et problem. Han har også sagtens kunne gå ved siden af andre hanner - han valgte bare at ignorere dem! Men i "fri leg" skulle de ikke komme tæt på - og jeg ved det samme gælder for Nugga - Meekos mor.
Jeg ville ønske at alle kunne hører Christina Ingerslev fortælle om adfærd! Hvor hun fortæller om hvor mange hunde der bliver aflivet fordi man mener de har et dårligt temperament! - de snakker bare "hundsk"!
F.eks - hunden knurre - og så får den et møgfald!!!!!! Den fortæller jo bare, at den ikke kan li` den anden hund, den er for tæt på! Hvad skal den så gøre næste gang???? den må ikke knurre - det indkassere en verbal skideballe fra ejeren! - så er der kun en ting tilbage - det er at gå til angreb!!!
Nu skal jeg så finde et godt hjem til Meeko - og hvor gerne jeg end ville, så kan jeg ikke tage ham selv. Tanken er der, det er en hvalp efter Strauss - men jeg kan ikke byde hverken Meeko el. Figaro det! det ville være synd for begge. Men jeg skal nok finde et godt hjem til Meeko.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar